tirsdag 6. november 2012

Retting av oppgaver.

Når jeg nå har sittet å lest i norskboka.no om retting av oppgaver føler jeg at jeg blir er og mer enig i det han skriver om å gi tilbakemeldninger underveis. Får en elev en oppgave som de har en gitt innleveringsfrist på blir det ofte til at elevene enten gjør den rask eller at den blir utsatt til kvelden før den skal leveres. Om eleven har ulike frister underveis i oppgaveskivingen må elevene jobbe mer og jeg tror også elevene vil sitt igjen med mer i etterkant.

En annen ting er at om læreren på forhand gir elevene informasjon om hva den ser etter i den gitte oppgaven vil elevene ha noe konkret som de kan jobbe opp mot.

Er det oen som har noen tanker om dette?

3 kommentarer:

  1. Jeg er også veldig for tilbakemeldinger underveis. Jeg tenker bare tilbake på egen skolegang (kanskje spesielt på videregående) når vi fikk én innleveringsfrist, og oppgavene ble utsatt helt til dagen før. Dette førte jo til at mange bare gjorde oppgavene for å gjøre dem, uten å få noe læring ut av det. Kanskje spesielt i norskfaget. Her tror jeg at prosessorientert skriving er bra, hvor elevene har frister underveis, og hvor de bruker hverandre og læreren til å få repsons underveis også. På den måten tror jeg det ferdige resultater blir mye bedre enn ved hastverk og skippertaksarbeid!

    SvarSlett
  2. Jeg er også for tilbakemeldinger underveis. På barneskolen tror jeg også det kan være nyttig med responsgrupper hvor elevene gir respons til hverandre underveis i skriveprosessen. For eksempel når de skal begynne å øve seg på å skrive tekster innenfor fagtekstsjangeren. Her kan læreren først gjennomgå sjangeren, gi eksempler osvosv, deretter kan elevene gjøre research, skrive for eksempel hoveddelen først og få respons fra hverandre. Det er da selvsagt lurt at de har noen punkter de kan gå ut i fra når de skal gi respons som læreren har formulert på forhånd.

    SvarSlett
  3. Guro: Jeg tror også at prosessorientert skriving kan være til hjelp for elevene underveis slik at de får mer læring av det de holder på med. Jeg tror dette kan hjelpe elever som sliter med norskfaget til å føle at de mestrer det mer med at de underveis får mer hjelp til å skjønne det som de sliter med.

    Caroline: Jeg har selv ikke jobbet med responsgrupper, men jeg tror at dette kan være mye læring jennom. Både det at eleven selv får tilbakemeldning på arbeidet som den jobber med og det elevene får trening i å gi tilbakemeldninger og lære seg å se hva som er bra og hvorfor. Dette er noe som jeg kunne tenkt meg til å prøve utetterhvert:)

    SvarSlett